Rahvusvaheline haridusseminar “Hoolekogu kui aktiivse kodaniku arengukeskkond”

Seminari grupipilt17. ja 18. detsembril toimus Tallinnas,  Rahvusraamatukogu Kuppelsaalis  rahvusvaheline haridusseminar “Hoolekogu kui aktiivse kodaniku arengukeskkond?”. Seminar oli loogiline jätk mitme aasta pikkusele sihikindlale püüdlusele. Esimene samm sai tehtud 2008, püüdes Põhikooli ja Gümnaasiumi seaduses anda kooli hoolekogule suuremat mõjuvõimu koolielu juhtimisel. Kuigi esimene samm ebaõnnestus, oleme ikka sihikindlalt edasi rühkinud ja viimatine samm selles protsessis oli Hariduskongressi Viljandi töötuba (“Lapsevanem tuleviku Eesti vaimsuse kujundajana”, 24.11.2018), kus jõudsime osalejatega viie olulise kokkuleppeni:

  1. Lapsevanem on võtmeisik oma lapse arengukeskkonna kujundamisel.
  2. Et uus põlvkond  lapsevanemaid suudaks senisest paremini kanda lapsevanema rolli, on selleks vaja luua ühiskondlikud tingimused.
  3. Et lapsevanem saaks osaleda kooli, kui arengukeskkonna kujundamises,  peab ta võtma vastutuse otsustusprotsessides osalemise kaudu.
  4. Et lapsevanem saaks osaleda otsustamises, peab ta olema haritud.
  5. Et lapsevanemaid harida, vajame riiklikku koolitusprogrammi, mille märksõnadeks on suhtlemisvõimekus (arenguõpetus ja konfliktijuhtimine) ning kollegiaalne juhtimine.

Kuna riigil ehk ministeeriumil ja omavalitsustel on keeruline agiilset projekti ette võtta ning samas on Eesti Lastevanemate Liidul (ELVL) sellise pilootprojekti (Hoolekogude jõustamine) suunas aastate jooksul juba mitu olulist sammu astutud, siis usume, et ELVLi visioon elukestva õppe rakendamiseks haridusasutuse hoolekogu kaudu on teostatav ning aeg selle korralikuks ettevalmistamiseks ja läbiviimiseks ühiskonnas on igati küps. Et veenduda oma hüpoteesi asja- ning ajakohasuses, oleme kutsunud seminarile esinema ja töötubasid juhtima selle valdkonna asjatundjad Soomest ja Taanist.

Jyvaskylä ülikooli professori Mikael Risku, kelle haridusjuhtimise mudelite ja praktika vastu tuntakse suurt huvi mitte ainult Euroopas vaid ka näiteks Jaapanis ja Lõuna-Koreas. Taani lastevanemate ühenduse ( Skole og Forældres) kauaaegne (2012 – 2018) president Mette With Hagensen, kes on viimased 12 aastat olnud aktiivselt seotud Taani hoolekogude koolitamisega. Kahjuks ei saa meiega seekord ühineda Tampere Ülikooli professor Tero Autio, kes asendab detsembris operatsioonist taastuvat kolleegi. Küll aga on maailma juhtiv õppekavade asjatundja lubanud oma igakülgset abi seminarile järgneva Erasmus+ projekti ettevalmistamisel ja selle läbiviimisel. Lisaks eelnimetatutele kaasatakse hilisemas faasis tervikprotsessi ka Trigoni Instituut Austrias ning konfliktijuhtimise ja organisatsiooni arengu tippspetsiallist dr. Friedrich Glasl. Samuti on esmane kokkulepe tehtud Barcelona Ülikooli sotsioloogiaprofessori Ramón Flecha‘ga, kes on loonud spetsiaalse metoodika lapsevanemate paremaks kaasamiseks kooliellu.

Seega oli detsembri seminar sissejuhatuseks pikemale haridusuuenduste protsessile ning ELVLi peamine ülesanne on koostöös oma õpetatud kolleegidega läbi mõelda tulevikku suunatud protsesside aluspõhimõtted ja loogika, mis parimal moel meie kultuurikonteksti sobituksid. Kui ütleme, et kool on kogukonna süda ja hoolekogu omakorda kooli süda, siis mis peaks olema hoolekogu otsustada? Milline peab olema  sellise hoolekogu liikme ettevalmistus? Mis oskusi ja mis tasemel peaks ta valdama? Kuidas tagada nende oskuste püsimine ja pidev areng? Kuidas õpetada neid oskusi võimalikult suurele hulgale kogukonna liikmetele? Jne.

Kahe töise päeva ülesehitus oli alljärgnev:

Esmaspäev, 17. detsember 2018
09:30 – 10:00 kerge hommikueine
10:00 – 11:30 seminari I osa – Aivar Haller tutvustas visiooni ja sotsioloog Jüri Ginter  Eesti hoolekogude senist praktikat
11:30 – 11:45 teepaus
11:45 – 13:15 seminari II osa – prof. Mikael Risku Soome haridusjuhtimise praktikast
13:15 – 14:00 lõuna
14:00 – 15:30 seminari III osa – prof. Mikael Risku hoolekogu rollist ja õigustest Soomes
15:30 – 15:45 teepaus
15:45 – 17:15 seminari IV osa – MBA Mette Hagensen hoolekogu rollist ja õigustest Taanis

Teisipäev, 18. detsember 2018
09:30 – 10:00 kerge hommikueine
10:00 – 11:30 seminar V osa – esimese seminaripäeva kokkuvõte, modereeris Aivar Haller
11:30 – 11:45 teepaus
11:45 – 13:15 seminari VI osa – hoolekogu kui probleemi modelleerimine, juhendas prof. Mikael Risku
13:15 – 14:00 lõuna
14:00 – 15:30 seminari VII osa – arengukeskkonnana Eesti kultuurikonteksti sobiva hoolekogu modelleerimine, juhendas prof. Mikael Risku
15:30 – 15:45 teepaus
15:45 – 17:15 seminari VIII osa – seminari ja töötubade kokkuvõte, modereeris Aivar Haller

Seminaril osales 23 aktiivset lapsevanemat, koolijuhti, teadlast ja haridushuvilist ja -ametnikku. Seminari töökeeleks oli inglise keel. Õppematerjalid on saadaval Dropboxis ja ende lugemiseks on vaja saata e-kiri allolevale aadressile.  Kokkuvõtted tõlgitakse eesti keelde ja on kättesaadavad peale pühi. Seminari korraldamist toetas Haridusministeerium.

Heade soovidega
Aivar
aivar@haller.ee
5162211

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s